دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
26 دی 1397 - 13:06

فرود نافرجام بوئینگ

هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ ارتش که سرنشینانش با هدف کمک به مناطق محروم و انجام مأموریت مردم یاری قصد خدمت کرده بودند، اما فرود اشتباه، نقص فنی، کنترل نامناسب خلبان و یا هر دلیل دیگری که بعد‌ها از زبان رسانه بیان خواهدشد، این پرواز را به پروازی ابدی تبدیل کرد.
نویسنده : محمدرضا شبانی
کد خبر : 2126
پایگاه رهنما؛
بروز حوادث هر چندکوچک، دل هر شنونده و بیننده‌ای را به درد می‌آورد؛ خواه زلزله و سیل باشد و خواه سقوط هواپیما. هنوز یکسال از سقوط دردناک هواپیمای مسافربری تهران-یاسوج نگذشته بود که خبر سقوط بوئینگ ۷۰۷ در کرج، ملت ایران را عزادار کرد و به سرعت تیتر رسانه‌ها و موضوع داغ شبکه‌های اجتماعی شد.
روز سه شنبه حوالی ساعت ۸:۳۰ صبح یک فروند هواپیمای باری بوئینگ از بیشکک قزاقستان به مقصد فرودگام پیام کرج در حال پرواز بوده که برای فرود به اشتباه در فرودگاه فتح فرود می‌آید و به دلیل از دست دادن کنترل در باند به دیواره فرودگاه و سپس شهرک مسکونی نزدیک به فرودگاه برخورد می‌کند و ۱۵ نفر از خدمه‌های این هواپیما جان خود را از دست می‌دهند و تنها یک نفر از این پرواز جان سالم به در می‌برد. این هواپیما متعلق به ارتش بوده و حامل چند تن گوشت گوسفند بوده است.
حوادث در موقعیت‌های مختلفی ظهور و بروز می‌کنند و گریزی از آن‌ها نیست! اما این به معنای آن نیست که حوادث قابل پیشگیری نیستند. باید برای حفظ امنیت جان و مال شهروندان ولو نظامی و غیر نظامی اولویت بالایی قائل شد تا در پرتو آن چنین حوادث دردناکی حادث نشوند و یا با ارتقاء ایمنی در صنعت هوایی لاقل از میزان تلفات جانی کاسته شود. فارغ از ابعاد فنی سانحه، متأسفانه بروز چنین حوادثی در کشور در جرگه بدیهیات قرار گرفته و با گذشت زمان و اندکی پوشش خبری به دست فراموشی سپرده می‌شوند. جالب اینکه عمر برخی از هواپیما‌های ناوگان هوایی کشور از ۴۰ سال هم گذشته، ولی هیچ گونه اقدام درخوری برای تجهیز و نوسازی ناوگان هوایی در نظر گرفته نمی‌شود. بنابر اطلاعات موجود، تولید هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ ارتش در سال ۱۹۵۸ شروع و تا ۱۹۷۹ ادامه داشته که با احتساب این موضوع بیش از ۴۰ سال عمر داشته و از امکانات هوشمند هواپیما‌های جدید هم بی بهره بوده است.


همانگونه که در سطور اولیه قید شد خبرگزاری‌ها از وجود محموله گوشتی در این هواپیما خبر دادند؛ با این توضیح که ارتش جمهوری اسلامی ایران قریب به یکسال برای کمک به مناطق محروم طرح مردم یاری را به اجرا گذاشته که برای اولین بار در سیستان اجرایی شد و حالا غیور مردان ارتش با نابسامان شدن بازار گوشت در کشور، تصمیم به واردات گوشت از بیشکک قرقیزستان و توزیع آن در مناطق محروم گرفتند تا در این وانفسای گرانی مرهمی باشند بر زخم مردم محروم، که اسیر طعمه حوادث شدند و جان خود را در راه خدمت به مردم از دست دادند. سابقه مردم داری این ارتشیان عزیز در خاطر همه ایرانیان باقی خواهد ماند. این موضوع در فضای مجازی بازتاب فراوانی داشت و کاربران با #سقوط- هواپیما، #تسلیت، #ارتش مردمی و... با این حادثه و جان باختگان آن ابراز همدردی کردند.
سقوط هواپیما در کشور هر چند وقت یکبار خانواده‌های زیادی را داغدار می‌کند، اما صنعت هوانوردی از حوادث گذشته عبرت نگرفته و در حد کافی و وافی تمیهدات فنی را برای پیشگیری از وقوع چنین حوادث دردناکی نیاندیشیده است؛ هواپیمایی که سرنشینانش با هدف کمک به مناطق محروم و انجام مأموریت مردم یاری قصد خدمت کرده بودند، اما فرود اشتباه، نقص فنی، کنترل نامناسب خلبان و یا هر دلیل دیگری که بعد‌ها از زبان رسانه بیان خواهدشد، این پرواز را به پروازی ابدی تبدیل کرد. مضافاً اینکه قرار مدار دولت اعتدال با اولاند (رئیس جمهور سابق فرانسه) در خصوص خرید ده‌ها فروند هواپیمای تازه از این کشور هم مثل بقیه وعده‌ها به فراموشی سپرده شد و دولت هم اقدام جدی در پیشگیری از عدم تکرار حوادث مشابه ندارد.

ارسال نظرات